Voting power derives from the poll distribution: shedding light on contentious issues of weighted votes and the constitutional treaty
In: Reihe Ökonomie 187
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Reihe Ökonomie 187
In: Reihe Osteuropa 54
Analysis of the Constitutional Treaty of the European Union shows that there is a serious discrepancy between the voting power gradient of Member States computed by the Shapley-Shubik and Banzhaf indices. Given the lack of compelling arguments to choose between these indices on purely axiomatic grounds, we turn to a probabilistic approach as pioneered by Straffin (1977) focusing on the probability distribution of voting poll outcomes. We present a unifying model of power indices as expected decisiveness, which shows that the defining feature of each approach is a particular distribution of the voting poll. Empirical evidence drawn from voting situations, in addition to a consideration of first principles, leads us to reject one of these approaches. The unified formulation allows us to develop useful related concepts of efficiency and blocking leverage, previously used solely by a 'Banzhaf' approach, for the case of Shapley-Shubik, and a comparison of results is shown.
BASE
In: Scottish affairs, Band 39 (First Serie, Heft 1, S. 39-53
ISSN: 2053-888X
The consequences of consolidating EU representation at the IMF Executive Board by regrouping the 27 Member States into two EU constituencies, euro area and non-euro area, are discussed. In particular we contrast voting power as proposed by Penrose-Banzhaf (PBI) and Shapley-Shubik (SSI), and other respectively related measures of blocking (or veto) power and decision efficiency as proposed by Coleman and Paterson. Hitherto, IMF-specific literature is PBI-based. However, theoretical reasons and empirical plausibility arguments for the SSI are compelling. The (SSI) voting power of the two large constituencies - U.S.A. and euro area - reflects their corresponding voting shares over a range of majority thresholds, whereas PBI voting power reduces to only half of vote share at the majority threshold of 85% needed for some Executive Board decisions. SSI-related estimates of veto power are generally lower than the Coleman indices. Correspondingly, the efficiency of collective decision-making is considerably underestimated by the Coleman measure.
BASE
Die vorliegende Studie zum Potenzial der BRICS-Staaten für die österreichische Außenwirtschaft diskutiert in einem ersten Schritt aktuelle makroökonomische Entwicklungen und strukturelle Aspekte der fünf BRICS-Staaten sowie die damit verbundenen Herausforderungen für die Zukunft. In einem zweiten Schritt wird die Außenhandelsverflechtung Österreichs mit diesen Ländern dargestellt und deren ökonomische Bedeutung für Österreichs Wirtschaft ermittelt. Strukturelle (mittels Constant-Market-Shares Analyse) und innovationsökonomische Merkmale der Exportaktivitäten werden in diesem Kontext diskutiert. Außerdem werden einzelne Sektoren anhand ihrer RCA Werte (Revealed Comparative Advantage) identifiziert, bei denen Österreich spezifische Branchenvorteile gegenüber den BRICS-Staaten aufweist. Auf Basis langfristiger Wirtschaftsprojektionen und der strukturellen Anpassungsdynamik Österreichs werden Exportentwicklungspfade abgeschätzt. In einem dritten Schritt wird die Sicht bereits aktiver sowie potenziell aktiver Akteure auf den Märkten der BRICS-Staaten betrachtet. Dazu wurden rund 400 Unternehmen mittels standardisiertem Fragebogen zu motivationalen Faktoren für ein Engagement in diesen Ländern, zu den Herausforderungen und Risiken in diesen Märkten sowie den Erfolgsfaktoren befragt. Interviews mit ExpertInnen aus Politik und Wirtschaft dienten darüber hinaus der Vertiefung der Analyseergebnisse. Auf Basis einer Synthese der Erkenntnisse dieser Untersuchungen werden abschließend Handlungsempfehlungen für die österreichische Wirtschafts- und Außenwirtschaftspolitik abgeleitet.
BASE